یک "تو" وسط زندگی ام ، گمشده است

http://www.cinemarooz.com//images/stories/news/t.jpg

نشست مطبوعاتی فیلم «تسویه حساب» با حضور تهمینه میلانی (کارگردان )، محمد نیک‌بین (تهیه‌کننده)، ناصر چشم‌آذر (اهنگساز)،‌ اسحاق خانزادی (صدابردار و صداگذار)، علیرضا زرین‌دست (مدیر فیلمبرداری)،‌ مهناز افشار ، لادن مستوفی، بهاره افشاری و السا فیرو‌زآذر (بازیگران)، با اجرای «طهماسب صلح‌جو» در سالن سعدی برج میلاد برگزار شد.


بر اساس این گزارش، در ابتدا اسحاق خانزادی با اشاره به کیفیت صداگذاری فیلم گفت: متاسفانه به دلیل این که فیلم سال‌ها اجازه نمایش نداشت، نتوانستیم آن را با سیستم SR تقویت کنیم و صدای فیلم به صورت مونو پخش شد.
میلانی نیز در این باره گفت: من این فیلم را در سالن‌های دیگری هم دیده‌ام و فکر می‌کنم فقط در این سالن صدای فیلم با کیفیت بدی پخش شد. اگر دقت می‌کردید وقتی جمعیت در سالن بیشتر می‌شد صدا هم کیفیت بهتری داشت.
علیرضا زرین دست نیز درباره شیوه فیلمبرداری این فیلم اظهار داشت: آنچه در فیلم در جهت استیل فیلمبرداری ، دکوپاژ و جزئیات دیگر وجود دارد نظر خانم میلانی است ولی در بعضی بخش‌ها نظرات و پیشنهاداتی ارائه کردم و در بعضی موارد نیز کارمان به دعوا می‌کشید ولی در نهایت آنچه اتفاق افتاد اغلب نظرات ایشان است.
وی افزود: فیلمنامه از لحاظ نفس و ذات این نوع فیلمبرداری را می‌پذیرد و چون این نگاه حتی در فیلم «سوپر استار» و «واکنش پنجم» نیز وجود داشت. من بیشتر تمرکزم روی استفاده کردن از این دید و اتصال آن بود و آنچه به نظرم می‌رسید را به خانم میلانی پیشنهاد می‌دادم.
«تهمینه میلانی» نیز ضمن تقدیر از همکاری علیرضا زرین‌دست در این پروژه گفت: ارتباط یک فیلمبردار و کارگردان یک ارتباط پویاست و نمی‌شد آن را سر هم بندی کرد. واقعیت این است که ما در تک تک سکانس‌ها همراه یکدیگر بودیم و آقای زرین دست با ایده‌های فوق‌العاده‌شان سکانس‌های ویژه‌ای را خلق کردند.
این کارگردان سینما پس از قرائت شعری از سعدی درباره فیلم خود توضیح داد: «تسویه حساب» به مسئله بزهکاری با نگاهی کاملا کارشناسی پرداخته است و گذشته از تجربه فردی من در مراوده با این شخصیت‌ها، دوستان روانشناس و جامعه‌شناس متعددی در این زمینه به من کمک کردند. این فیلم به مسئله آدم‌های آسیب‌دیده که در معرض آسیب می‌پردازد.
وی با بیان این مطلب که اولین شرط ساخت چنین فیلم‌هایی جذب کردن مخاطب برای دیدن‌ آنهاست، گفت: این فیلم‌ها از آنجایی که آسیب‌های اجتماعی را مطرح می‌کنند باید در درجه اول مخاطب را جذب کنند. چرا که قاعدتا زندگی این نوع اشخاص لذت‌بخش نیست ولی در نهایت ما باید این مسئله را به تماشاگرمان منتقل کنیم.
کارگردان فیلم «تسویه حساب» در ادامه نشست مطبوعاتی فیلمش گفت: مادامی که انسان‌هایی هستند که در جامعه ما از چنین مواردی رنج می‌برند و به دلیل بی‌توجهی شدید به این نوع زنان اجحاف می‌شود، در روندی فرسایشی جا می‌گیرند و در شرایط حاد حتی تصمیم می‌گیرند که به همین شیوه زندگی کنند.
«تهمینه میلانی» با بیان این مطلب که سعی کرده شخصیت زنانش در این فیلم سالم‌ترین نوع زندگی را داشته باشد، گفت: این شخصیت‌ها دست به یک «تسویه حساب» با جامعه مردسالار می‌زنند و من پایه اصلی این قصه را بر اساس یک داستان واقعی طرح کردم و درباره یکی از زنانی که با من در یک سلول بود اساس این قصه را نوشتم ولی آن را به صورت یک قصه اجتماعی درآوردم.
«محمد نیک‌بین» تهیه‌کننده فیلم «تسویه حساب» گفت: این فیلم دقیقا بر اساس نظرات کارشناسی ساخته شده و از متخصصان خانواده و کارشناسان مختلف در آنالیز کاراکترها و موقعیت‌ها کمک کردند و در نهایت پس از اولین مونتاژ فیلم کپی آن را در اختیار دو کارشناس قرار دادیم که آنها فیلم را بسیار مفید و تاثیرگذار ارزیابی کردند.
«ناصر چشم‌آذر» آهنگساز این فیلم در پاسخ به این سوال که موسیقی چندان همراه با وقایع فیلم نبود، گفت: اصولا صدا و تصویر وام‌دار ابزارآلات خودش است و ما متاسفانه نتوانسته‌ایم از این ابزار بهره‌مند باشیم و روی سطح موسیقی کار در میکس کلی تصحیحاتی داشته باشیم. احساس می‌کنم این موسیقی آن موسیقی نبود که قبلا کار کردیم و اگر می‌دانستم اصل موسیقی آن را به همراه می‌آوردم.
«تهمینه میلانی» همچنین درباره موسیقی فیلم گفت: باید توضیح بدهم که بهتر است ما این فیلم را در یک سالن مناسب ببینیم و نقطه ضعف موسیقی فیلم به عدم پخش مناسب آن برمی‌گردد.
«ناصر چشم‌آذر» ادامه داد: به نظرم سالن به این زیبایی و افتتاحیه‌ای به این خوبی، می‌طلبد که کمی در مورد سالن نمایش فیلم‌ها دقت نظر داشته باشیم و این که حضار با ورود و خروج‌شان از سالن تصویر تیره‌ای بر روی فیلم ایجاد نکنند.
 در این نشست «مهناز افشار» یکی از بازیگران اصلی فیلم «تسویه حساب» درباره نقش خود گفت: من تا به حال تجربه بازی چنین نقشی را نداشتم و مدام دلهره این را داشتم تا نقش را به خوبی ایفا کنم. بسیار خوشحالم که خانم میلانی به من اعتماد کردند و این نقش را به من سپردند. در پروسه بازی در این فیلم دورخانی و تمرین‌های متعددی داشتیم که نقش‌ها از دل آن به وجود آمد.
این بازیگر سینما همچنین گفت: متأسفم از اینکه یک از سکانس‌هایی که به شدت درگیر بازی آن شدم از فیلم حذف شد. این سکانس مربوط به درد و دل مریم با دوستش بود که درباره ناپدری‌اش صحبت می‌کرد. من شخصا هیچ ادعایی نداشته و ندارم ولی برای این سکانس بسیار تلاش کردم و بسیار از حذف آن دلگیرم.
«لادن مستوفی» دیگر بازیگر این فیلم ضمن تشکر از تمامی عوامل و دست‌اندرکاران گفت: من نقش خودم را هم در موقعیت مجرد و تنها می‌دیدم و هم در مجموعه 4 نفره‌ای بازیگران. «تسویه‌حساب» بازیگران متعددی داشت که با توانایی‌ خودشان رنگی به فیلم زدند و فکر می‌کنم 4 دختر فیلم یک پیکره بودند و این بازی 4نفره باید یک هارمونی خاصی می‌داشت که توانایی تک تک بازیگران و هدایت خانم میلانی باعث شکل‌گیری نقش‌ها در بهترین شکل خود شد.
«تهمینه میلانی» با اشاره به بازی «لادن مستوفی» در این فیلم گفت:‌ او یکی از خوش‌ اخلاق‌ترین ، سخت‌کوش‌ترین و بدون مسئله‌ترین بازیگرانی است که تا بحال دیده‌ام. خیلی‌ها وقتی شنیدند، داستان فیلمم 4 قهرمان زن دارد گفتند که این پروژه به یک هفته نرسیده متوقف می‌شود، اما دو ماه تمام صدای خنده و شادی همه این بازیگران قطع نمی‌شد.
«میلانی» در پاسخ به این سوال که چرا «تسویه حساب» فیلمی کاملا سطحی و شعاری است، گفت: سه سال جلوی نمایش این فیلم را گرفتند به دلیل این که گفتند جامعه آمادگی پذیرش اینگونه فیلم‌ها را ندارد. طبیعی است که من این آسیب‌ها را می‌شناسم، این شخصیت‌ها در عالم واقع بسیار فحاش و خشن هستند و ما نمی‌توانستیم آن را به این راحتی ها نشان دهیم.
میلانی گفت: هیچ وقت از سینمای ایران نمره صد نخواهید. این نمره برای سینمایی است که دست و بال کارگردان باز است و بازیگران می‌توانند به راحتی ایفای نقش کنند. در چنین شرایطی، ما هیچ وقت نمی‌توانیم به سراغ ایده‌آل‌ها برویم.
میلانی اظهار داشت: من ادعای این را دارم که فیلم خوبی ساختم نه این که خود را با سواد می‌دانم، چون بزرگ‌ترین روانشناس‌های داخلی و خارجی در نوشتن این فیلمنامه به من کمک کردند بنابراین اصلا قبول ندارم که این فیلم سطحی و شعاری است. حتی روانشناسانی که در تلویزیون آنها را می‌بینیم فیلم را یک تراپی اجتماعی دانستند.
کارگردان فیلم «تسویه حساب» خاطرنشان کرد: قهرمانان این فیلم بخشی از زنان انکارشده جامعه هستند که تسویه حساب اولین فیلمی است که به آنها می‌گوید شما برای ما مهم هستید و ما به شما فکر می‌کنیم. مادامی که ما این معضلات اجتماعی را نبینیم آنها حل نخواهند شد.
میلانی ادامه داد: «تسویه حساب» واکنش این زنان را نسبت به جامعه نشان می‌دهد. این که این خطر وجود دارد تا آنها دست به تسویه‌‌حساب‌های خطرناکی بزنند در حالی که واکنش این زنان در «تسویه حساب» چندان خطرناک هم نبود.
وی افزود: این کینه را جدی بگیرید و با آنها همدلی کنید در غیر اینصورت به خودمان و فرزندانمان ظلم کرده‌ایم.
«بهاره افشاری» بازیگر فیلم «تسویه حساب» با اشاره به ویژگی‌های نقش خود گفت: من به خانم میلانی مدیون هستم چون بعد از سریال او یک فرشته بود اولین نقشی که در سینما ایفا کردم فیلم ایشان بود و اگر خانم میلانی جرات نمی‌کردند و این نقش را به من پیشنهاد نمی‌دادند شاید بعد از آن نمی‌توانستم وارد سینما شوم.
وی افزود: این نقش ویژه‌ترین و خاص‌ترین نقشی است که در چندین تجربه سینمایی‌ام داشته‌ام و برای بازی در این نقش تلاش‌های بسیاری کرده‌ام و واقعا برای آن استرس داشته‌ام و می‌خواستم متفاوت از تصویری باشد که مردم از من در ذهنشان دارند.
«السا فیروز‌آذر» نیز در ادامه گفت: من نقش مریم را خیلی دوست داشتم، این نقش پر از جزئیات متعدد بود و کاراکتری خاص به شمار می‌آید.او اتفاقا از مردها نفرت نداشت و زن‌ها را نقد می‌کرد.
وی ادامه داد: به نظرم «تسویه حساب» فیلمی همه جانبه است چرا که به زنانی می‌پردازد که دست به اشتباه می‌زنند و مردهایی که اکثرا کارشان درست نیست. یک چیزی در این فیلم است که نشان می‌دهد مردها یکسری حقوق برای خود قائل هستند که هیچ وقت برای زن‌ها آن را نمی‌پذیرند. فکر می‌کنم در این فیلم سعی شده که به تعادل در این زمینه برسیم.
میلانی در پاسخ به این سوال که آیا فیلمش می‌توانست در زمینه طنز موفق باشد، گفت: «تسویه حساب» موقعیت‌هایی طنز دارد اما به هیچ عنوان فیلمی طنز نیست. طنزی که در فیلم به وجود می‌آید به نوع رابطه‌های نامتعارف آن برمی‌گردد و اتفاقا مسئله‌ای بسیار جدی را مد نظر دارد. من نمی‌خواستم فیلم سیاهی از «تسویه ‌حساب» بسازم چون اینگونه فیلم‌ها مخاطب ندارد و اتفاقا من می‌خواستم فیلمم مخاطب خاص خود را که طبقه متوسط جامعه است، داشته باشد.
در انتهای این نشست، یکی از حضار خطاب به تهمیه میلانی نسبت به فحاشی شخصیت‌های این فیلم اعتراض کرد و گفت: من 108 دقیقه فحاشی این شخصیت‌ها را تحمل کردم و فکر می‌کنم شما در این فیلم تصویر بسیار بدی از مردها ارائه دادید و مردها را کاملا غیر معقول نشان دادید. چرا به جای ساختن این فیلم‌ها کتاب یا بیانیه نمی‌نویسید.
میلانی در پاسخ به سوال وی گفت: ما راجع به 4 زن که کوهی از عقده هستند فیلم ساختیم آنها در پی انتقام از جامعه هستند و آنچنان که از اسم فیلم برمی‌آید می‌خواهند از جامعه تسویه حساب کنند. شاید شما لای پنبه بزرگ شده‌اید. حالا شما شبیه کدام شخصیت‌های مرد بودید؟

!

منبع:فارس

نوشته شده در یکشنبه ٤ بهمن ۱۳۸۸ساعت ۱٠:۱۱ ‎ب.ظ توسط محمد ناصری نظرات () |

 
دیگر موارد
Best Resolution : 1440x900